جو دوسر پرک و ارزش غذایی آن

جو دوسر، سالم‌ترین و مغذی‌ترین نوع غلات روی زمین است که منبع غنی ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان می‌باشد. مطالعات نشان داده که جو دوسر فواید بسیاری برای سلامتی دارد، از مهم‌ترین‌های/ اصلی‌ترین آن می‌توان به کاهش وزن، کاهش سطح قندخون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی اشاره کرد.

جو دوسر پرک معولی در مقایسه با جو دوسر پرک فوری به زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد، شاید به همین دلیل است که اکثر افراد مصرف جو دوسر پرک فوری را ترجیح می‌دهند، از آنجایی که به راحتی با اضافه کردن شیر و یا انواع ماست به همراه کمی خشکبار و میوه‌ی تازه به جو دوسر پرک فوری می‌توان یک صبحانه فوق‌العاده مغذی را تهیه کرد. همچنین جودو سر پرک اغلب در تهیه گرانولا، بیسکوییت، کوکی و غذاهایی مانند سوپ، آش، حلیم و … استفاده می‌شود.

سایر فواید مصرف جو دوسر پرک که برای سلامتی اهمیت دارند:

۱. کالری کم‌تر و کاهش وزن

جو دوسر پرک نه تنها یک صبحانه خوشمزه است بلکه با توجه به اینکه سرشار از فیبرهای محلول در آب می‌باشد که با جذب آب در داخل معده این فیبرها حجیم شده و به سرعت احساس سیری می‌کنید.
بنابراین با مصرف جو دوسر پرک در رژیم غدایی ضمن دریافت کالری کم‌تر، زمان احساس سیری هم بیشتر می‌شود که به کاهش وزن شما کمک می‌کند. از آنجا که جو دوسر با امکان جذب آب باعث حفظ املاح ضروری بدن می‌شود، متخصصین تغذیه استفاده از جو دوسر را برای افرادی که رژیم سخت دارند و یا روزه می‌گیرند توصیه می‌کنند زیرا بدن این افراد در طول این دوره با دفع آب، املاح را نیز از دست می‌دهد.

۲. مراقبت از پوست

جو دوسر پرک را می‌توان در ترکیبات بسیاری از محصولات مراقبت از پوست یافت، سازندگان این محصولات اغلب از عنوان «جو دوسر کلوئیدی» استفاده می‌کنند. فیبر محلول در جو دوسر قابلیت اسمزی دارد که با توجه به جذب بالای آب باعث بشاش شدن پوست می‌شود.

۳. کمک به کاهش سطح کلسترول و LDL

بسیاری از مطالعات نشان داده‌ که فیبر بتا-گلوکان موجود در جو دوسر در کاهش کلی سطح کلسترول و LDL موثر است. بتا-گلوکان ممکن است دفع صفرا غنی از کلسترول را افزایش دهد، در نتیجه سطح کلسترول در گردش خون را کاهش می‌دهد.

۴.  کمک به رفع یبوست

مطالعات نشان می‌دهد یبوست یکی مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان روده است. فیبر محلول در آب جودوسر حرکات دودی روده را افزایش داده که کمک به کاهش زمان دفع می‌کند. همچنین باعث می‌شود آلاینده‌ها و سموم زودتر از بدن خارج ‌شوند.
جودوسر به دلیل داشتن فیبر جزو مواد پری‌بیوتیک است که دستگاه گوارش انسان قادر به هضم این نوع فیبرها نمی‌باشد و باکتری‌های مفید یعنی پرو‌بیوتیک‌ها این فیبرها را مصرف می‌کند؛ به همین دلیل بهتر است محصولات پرو‌بیوتیک همراه موادی مانند جودوسر که یک پری‌بیوتیک می‌باشد مصرف شود.

خانواده کیتا
زبان را انتخاب کنید
Select Your Language